August 21, 2024

Apples stöd för RCS i Iphone kommer att revolutionera kommunikation och marknadsföring

Meddelandetypen RCS, eller Rich Communication Service, har funnits länge men hittills bara fungerat för Androidanvändare. iOS 18 som Apple rullar ut i höst har stöd för funktionen. Det är en efterlängtad nyhet och här får du veta hur och varför.

Interaktiva och grafiska meddelanden, utan appar
Med RCS kan användare skicka interaktivt och grafiskt innehåll som högupplösta bilder och videor. Det skapar helt nya möjligheter inom exempelvis marknadsföring, internkommunikation och andra typer av professionella eller personliga utskick, till enstaka mottagare eller flera.

Lika enkelt som SMS
Förenklat är RCS ett alternativ till SMS och MMS med avancerade funktioner i stil med de som finns i exempelvis WhatsApp och Facebook Messenger. Den stora skillnaden mellan den typen av kommunikationskanaler och RCS är att RCS inte kräver någon särskild app eller konto. Stödet för RCS är inbyggt i telefonen och hanteras i den vanliga meddelandefunktionen. Det enda som krävs är att den operatör som används har stöd för RCS. RCS är knutet till ditt telefonabonnemang och skickas mellan telefonnummer, precis som SMS och MMS.

RBM – RCS för företag och organisationer
RBM betyder RCS Business Messaging, det vill säga företags eller organisationers möjlighet att med RCS-meddelanden interagera och konversera med kunder och medarbetare. Innehållet kan även i detta fall vara högupplösta bilder och videor men även knappar för respons, kartor med mera.

Ökad trygghet med verifierade avsändare
En viktig funktion i RCS är ökad spårbarhet och verifierade avsändare. Mottagaren av ett RCS-meddelande kan säkerställa att avsändaren verkligen är det företag eller den offentliga verksamhet som mottagaren godkänt kommunikation ifrån. Den säkerheten saknas i princip helt i ett vanligt SMS.

En bättre användarupplevelse, för alla
Idag finns det cirka 1,2 miljarder enheter med stöd för RCS världen över. Apples satsning är ytterligare en faktor som driver på RCS-trenden. Vi ser framför oss en ny era för meddelanden, driven av användarupplevelser och interaktioner.

DELA MED DIG AV OSS!