RCS
RCS för meddelanden med många funktioner
RCS, Rich Communication Services, är kraftfulla meddelanden med fler funktioner än SMS och MMS. Hoppa på tåget och bygg bättre relationer med dina kunder.
Vad är RCS?
Rich Communication Services är en standard som kompletterar vanliga text- och bildmeddelanden som SMS och MMS. Med en rad funktioner som exempelvis finns i WhatsApp och iMessage, kan direktkommunikation utvecklas utan att mottagaren behöver en särskild app eller ett konto.
Mer aktuellt än någonsin
För vanliga mobilanvändare är RCS extra hett just nu. Apple bekräftade nyligen att de lägger till support för RCS i sina enheter under 2024. Det innebär att det går att använda sig av rikare kommunikation även till och från exempelvis iPhones. Kriget mellan Google och Apple är alltså snart över! Några exempel på funktioner som snart går att använda mellan enheter är läskvitton, skrivindikatorer och högupplösta bilder och filmer.
Skicka vad du vill, utan att tappa kvalitet
RCS har, till skillnad från SMS och MMS, inga begränsningar för filstorlek och kvalitet. Du kan lugnt skicka högupplösta bilder, videor och andra filer. RCS stöder även tredjepartsfunktioner som kartor, kalender, bokningar med mera.
Skicka via Wi-Fi eller mobilt data
RCS skickas via mobilnät som stöder funktionen men också via mobildata eller Wi-Fi. Funktionen kräver ingen annan app än den vanliga meddelandefunktionen.
Ha koll på dina meddelanden
Med RCS har du full koll på när någon har läst ditt meddelande, och när det blivit levererat. Du kan se i realtid när någon interagerar med dina meddelanden, vilket minskar frågetecken och ger dig mer kontroll över kommunikationen.
Vad innebär detta för företag?
ENGAGERADE KUNDER
Med RCS kan företag skicka interaktiva, rika meddelanden och använda sig av bilder, knappar och videor. Det leder till en mer engagerande upplevelse för mottagaren och det är större chans att de använder tjänsten. På så sätt kan företag nå sina kunder mer effektivt och driva fler konverteringar.
ÖKAD LEVERANSSÄKERHET
Med RCS kan företag spåra sina meddelanden bättre, och därmed säkerställa att de verkligen når fram. Leveransbekräftelser och läskvitton gör att företag kan övervaka sin kommunikation noggrant och använda datan för att optimera sina strategier.
STARKARE FÖRTROENDE
Med RCS får företag chans att använda verifierade konton, vilket ökar trovärdigheten och säkerheten. Ni framstår som autentiska, och kunder känner sig tryggare när de interagerar med er via meddelanden. Det minskar risken för phishing och bedrägerier, och skapar en mer positiv kundupplevelse.
Exempel på användningsområden
Tvåvägskommunikation för logistikföretag
Tack vare RCS kan kunder besvara meddelanden i en och samma meddelandekedja. Där kan företagen ha automatiserade svar förberedda som svarar på de vanligaste frågorna, och plötsligt har kundupplevelsen blivit mycket bättre, och antalet arga samtal in till kundsupport minskar.
Om en kund till exempel har beställt något från en e-handelsbutik och får kvittot via sms, så kan kunden i samma meddelande fråga när de kan förvänta sig att varan anländer, och få svar på det.
Enklare tidsbokningar inom vården
Inom vården kan RCS användas vid tidsbokningar och påminnelser om besökstider. Genom att då tillåta tvåvägskommunikation och chans att t.ex göra ombokningar kan vårdplatser spara tid och pengar, och kapa vårdköer.
Till exempel kan patienten få ett meddelande med en interaktiv kalender där de kan välja tillgängliga tider för sitt besök direkt i meddelandet. De kan även lägga till påminnelser i sin telefonkalender med ett enkelt klick.
Vad är Generics roll i det hela?
Genom åren har vi blivit experter på meddelanden i smarta flöden, och strävar alltid efter att utrota all form av dålig kommunikation. Med RCS kan vi nu hjälpa företag att förbättra sin kommunikation ytterligare, och ge mottagarna en mer positiv upplevelse. Det ser vi som ett stort steg i rätt riktning i företagens kommunikation, och vi ser fram emot att hjälpa fler ta del av den här möjligheten.