November 25, 2024
RCS för företag: Vad får du för ROI?
När företag ser över nya investeringar i sin kommunikation är en fråga högst på priolistan: Vad får vi för ROI? Ingen vill ju investera i något som tar mer än det ger. Nu när RCS är på tapeten vill vi därför ge dig en översikt över vad du kan förvänta dig om du investerar i RCS för ditt företag.
RCS (Rich Communication Services) är ett hetare samtalsämne än någonsin – Och det är tack vare Apple. Tech-jätten har nämligen meddelat att de börjar öppna upp för RCS i sina enheter. Det har lett till att företag i hela världen har börjat se över hur de kommunicerar med sina kunder, nu när de kommer kunna skicka rikare meddelanden till både Android- och iPhone-användare.
Vad är RCS egentligen? Klicka här för att lära dig allt du behöver veta.
Men det är ju ingen idé att hoppa något nytt om det inte ger resultat. Och där har vi frågan på allas läppar; Vad kan man förvänta sig för resultat av att implementera RCS i sina kommunikationsprocesser? Låt oss dyka djupare i frågan och se vart och hur du kan få hög ROI med RCS-meddelanden.
3 områden där RCS ger positiv ROI
Att implementera RCS ger avkastning på många fler sätt än vad traditionella SMS och andra kommunikationskanaler kan erbjuda. Den slutliga ROI:n med RCS är resultatet av flera faktorer, bland annat ökat kundengagemang, smidigare interaktioner och kostnadsbesparingar tack vare automatisering. Låt oss bryta ner det lite mer konkret.
- Öka kundengagemanget och höj konverteringsgraden: RCS-meddelanden är designade för att vara interaktiva och visuellt tilltalande. Med funktioner som knappar för enkla och snabba svar, inbäddade videor och spårning i realtid fångar RCS kundernas uppmärksamhet på ett sätt som enkel SMS-text inte kan. På så sätt kan företag räkna med högre engagemang och konverteringsfrekvens. Beroende på vad du erbjuder kan du alltså räkna med högre försäljning, fler bokade möten och färre missade tider.
- Spara tid och pengar med automatisering: Alla pratar om automatisering 2024, och självklart kan även RCS bidra på den fronten. Tänk dig att automatisera påminnelser om bokade möten, leveransuppdateringar eller betalningspåminnelser, och ta bort behovet av manuell hantering. För företag blir det snabbt minskade kostnader för t.ex kundsupport, och därmed kan de använda sin personal på ett mer effektivt sätt.
- Sköt all kommunikation utan tredjepartsverktyg: Med RCS slipper företag förlita sig på externa plattformar och appar för att sköta sin kundkommunikation. Allt kan hanteras direkt i kundens meddelandeapp, vilket tar bort exempelvis licens- och integrationskostnader. Det ger också en mycket bättre användarupplevelse, eftersom kunden slipper byta mellan olika appar för att hitta information eller kommunicera. Och en nöjd kund tenderar att återkomma!
Långsiktiga fördelar och utvecklingspotential
Vi på Generic räknar med att RCS kommer att bli den nya standarden för företag, så därför gäller det att hoppa på RCS-tåget så tidigt som möjligt. I framtiden kan vi absolut räkna med nya möjligheter att förbättra sin ROI, till exempel med AI-baserade chatbotar som blir allt bättre, eller smarta AI-analyser. Vänta inte med att börja använda RCS, utan gör det till er nya standard tidigt för att komma igång och se resultat, och ligga i framkant bland konkurrensen.
Hur Generic kan hjälpa till
Vi på Generic hjälper dig gärna att svara på dina frågor, eller helt enkelt komma igång med RCS i er kundkommunikation. Vi gör en grundlig behovsanalys så att du får en lösning som passar just era behov. Sen sätter vi upp allting rent tekniskt, och finns tillgängliga dygnet runt (vi sover inte) för att svara på eventuella frågor så att även ni blir experter på er investering i RCS, och kan nå era önskade resultat.