November 25, 2024

Därför går företag inom e-hälsa över till RCS-kommunikation

Det moderna sättet att kommunicera med sina kunder har precis blivit mer aktuellt än någonsin. Och företag inom e-hälsa världen över byter kommunikationssätt för att få färre avbokade besök, nöjdare patienter och enklare vikariebemanning. 

En stor anledning till att företag inte har börjat använda RCS i sin kommunikation än, är för att det bara har fungerat för Android-användare. Men tidigare i år gick Apple ut och berättade att de nu bygger in support för RCS i sina iPhones. En efterlängtad nyhet för de företag som bryr sig om sin kundkommunikation! 

Vad innebär RCS för företag? 

Men vad betyder RCS? Det står för Rich Communication Services och innebär att du kan berika dina meddelanden med mer än bara text och länkar, som i vanliga SMS. Nu kan du bygga in videos, ljudfiler eller skräddarsydda knappar -och dessutom samla i all data. En skräddarsydd upplevelse som både gynnar företagen, och ger slutkunden en smidigare kundupplevelse. Win-win! 

Hur kan e-hälsoföretag använda RCS? 

Vi är övertygade om att RCS kommer att bli normen när det kommer till företagskommunikation, med tanke på affärsmöjligheterna för företagen, och den förbättrade upplevelsen för användare. Men låt oss titta på några specifika exempel på hur e-hälsoföretag kan använda RCS till sin fördel. 

  1. Vikariebemanning
    Någon i personalen ringer in sjuk, och du behöver få in en vikarie. Aldrig kul. Då måste någon börja ringa runt för att hitta någon tillgänglig och lägga tid vilket kostar både tid och pengar.Med RCS kan du göra processen smidigare. Istället för att kommunicera med varje individ ett samtal i taget så kan ni skicka ut automatiserade, skräddarsydda meddelanden vilket sparar massor av tid. Dessutom kan du inkludera knappar som gör det lättare att snabbt få svar, och ni slipper lägga energi på konversationer som inte leder någonstans.
  2. Interaktiv kommunikation
    SMS-kommunikation brukar innebära envägskommunikation, där information som bokade tider eller vårdinstruktioner skickas ut till en patient, och sen har företaget väldigt lite koll på hur det tas emot.Men nu, istället för den klassiska envägskommunikationen, öppnar RCS upp möjligheten för interaktiv kommunikation. E-hälsoföretag kan använda knappar för att bekräfta eller avboka tider, kalendrar för att boka tider, eller interaktiva formulär där patienten kan fylla i viktig information inför besök. Möjligheterna är näst intill oändliga.
  3. Påminnelser
    När det är mycket på gång i livet kan det vara lätt att glömma att ta sina mediciner eller komma in på sina inbokade besök. Detta vanliga problem ställer till det för patienten, och för vården. Men automatiserade påminnelser minimerar dessa problem. Därmed minskar antalet missade vårdbesök för patienterna, och det är större chans att de fullföljer planen de fått, tar sina mediciner och blir friska snabbare.
  4. Automatisering
    Har ni märkt att vissa simpla frågor ställs ofta? När många ringer in samtidigt, får de stå och vänta i kö – och sedan får dina medarbetare svara på samma sak om och om igen. Det går att undvika. Ni kan använda automatiserade svar till dessa typer av enkla frågor.Fördelen med det är att personalen kan lägga sin tid där det gör störst skillnad, istället för att behöva drunkna i antalet personer som hör av sig. Dina medarbetare kan göra ett bättre jobb, och patienterna får snabbare och bättre service.
  5. Tydligare instruktioner för patienter
    Hur kommer operationen gå till? Och hur ska man egentligen göra för att undersöka sitt barn under en behandling?Med RCS kan e-hälsoföretag skicka med animeringar, videolänkar eller infografik för att ge ännu tydligare instruktioner till patienterna. På så sätt blir det lättare att nå fram med komplexa medicinska procedurer eller behandlingsplaner. Det ska inte vara svårt att förstå sig på vård! 

Hur Generic kan hjälpa till 

Vi på Generic hjälper dig gärna att svara på dina frågor, eller helt enkelt komma igång med RCS i er kundkommunikation. Vi gör en grundlig behovsanalys så att du får en lösning som passar just era behov. Sen sätter vi upp allting rent tekniskt, och finns tillgängliga dygnet runt för att svara på eventuella frågor så att även ni blir experter på er investering i RCS, och kan nå era önskade resultat. 

Ta kontakt med en expert 

DELA MED DIG AV OSS!